7.1 C
Deurne
vrijdag 19 april 2024
Home- DeurneBRON APPETIT VERRAST MENSEN BIJ DAGBESTEDING "DE OTTER"

BRON APPETIT VERRAST MENSEN BIJ DAGBESTEDING “DE OTTER”

De afgelopen weken heeft een groep kinderen uit de groepen 5-6 en 7-8
van OBS De Bron hard gewerkt aan de voorbereiding en organisatie van een
restaurantactiviteit. Onder de naam “Bron Appetit” krijgen de kinderen
een opdracht, waarna ze zelf eigenaar zijn van het verdere proces en
product. De kinderen hebben gezamenlijk de doelgroep, de gerechten en
hele communicatie met de doelgroep bepaald. De leerkracht en aanwezige
ouders hebben uitsluitend een begeleidende en ondersteunende rol gehad.
Democratisch hebben de kinderen uiteindelijk ervoor gekozen om een high
tea te verzorgen voor de mensen op dagopvang “De Otter” in de
Nieuwenhof.
In eerste instantie was het de bedoeling dat de high tea zou worden
aangeboden in het eigen schoolrestaurant “Bron Appetit” van De Bron
zelf. Logistiek bleek dit lastig en kwamen de kinderen zelf op het idee
om de high tea op locatie aan te bieden.
Recepten zijn uitgezocht, er is nagedacht over de kleding, er is een
menukaart opgesteld, inkopen zijn gedaan en de gerechten zijn door de
kinderen zelf bereid.
Op dinsdagmiddag 7 februari zijn de mensen bij De Otter verwend door de
medewerkers van Bron Appetit. Het uitserveren van de gerechten verliep
goed en er was gelukkig ook nog ruimte een gezellig praatje. “Ik vind
het zo gezellig, het lijkt wel of we al jaren vriendinnen zijn!”, gaf
één van de kinderen aan.
Zowel de mensen bij De Otter, als de kinderen genoten van de middag.
Met deze activiteit hebben de leerlingen kunnen proeven van Designed
Based Learning. Een manier van leren die aansluit bij het 21ste eeuwse
leren. Kwaliteiten en talenten van kinderen worden op een andere manier
bevraagd. Onderzoekend leren wordt gestimuleerd en kinderen leren
samenwerken. OBS de Bron koppelt deze activiteit aan een onderzoek
vanuit de TU Eindhoven. Dit onderzoek wordt mede bekostigd vanuit
subsidie van het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) dat
onderwijsvernieuwing stimuleert.

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen